Vissa saker som vi vill att programmet ska utföras är extra användbara. Då finns det snälla programmerare som har skrivit små program som kallas för funktioner och som man kan hämta in och köra. Då skriver man bara ett enda kommando (som egentligen är ett litet program). Det kan t.ex. handla om att slumpa ett tal eller att beräkna medelvärde utan att behöva skriva en formel.
För att komma åt en sådan funktion behöver vi hämta den från ett "bibliotek" som innehåller massor av funktioner. Det finns bl.a. bibliotek för att göra olika slumpningar (random
), ett annat för mer avancerade matematikfunktioner (numpy
) och bibliotek för att plotta data i grafer (matplotlib
).
När det är dags att använda en sådan funktion måste vi först hämta den från rätt bibliotek. Det gör vi med kommandot import
.
from random import randint
Programmet importerar kommandot randint
från Pythonbiblioteket "random
". Biblioteket random
innehåller funktioner som utför slumpoperationer. En funktion som finns i biblioteket är randint
som slumpar heltal.
Notera att vi ännu inte har använt funktionen randint
, vi har bara hämtat det så att vi sedan kan använda det i vårt program.
Vill vi hämta in alla funktioner som finns i ett bibliotek skriver vi
from random import *
from random import randint # importerar slump-kommandon
AntalLika = 0 # Nollställer räknare
print("Programmet beräknar hur stor andel av kast av två tärningar som visar samma antal prickar")
AntalKast = int(input("Ange antal kast: "))
for i in range(AntalKast):
tärning_1 = randint(1,6)
tärning_2 = randint(1,6)
if(tärning_1 == tärning_2):
AntalLika = AntalLika + 1
andel = round((AntalLika/AntalKast) * 100,1)
print("Andelen kast där båda tärningarna visar lika är",andel,"%.")
``
Koden ovan anger hur stor andel av ett antal tärningskast med två tärningar som ger lika värde på tärningarna. Användaren får bestämma hur många kast som ska utföras.
# Förstå koden
Läs noga igenom koden och se till att du förstår vad varje rad kod gör.
Några kommentarer:
from random import randint ```
Vi hämtar in funktionen randint
från biblioteket random
till vårt program så att vi sedan ska kunna använda det.
randint(a,b)
Kommandot slumpar heltal mellan 1 och 6.
Ändra i koden så att vi beräknar sannolikheten att summan av de två tärningarna är sju. Skriv ut texten "Andelen kast där summan är sju är ...", där ... ersätts med det rätta värdet.
Obs! När vi ska ange likamed-tecken i en matematisk beräkning skriver vi "==
". Detta eftersom "=
" används för att tilldela en variabel ett värde.